niedziela, 13 sierpnia 2017

RECENZJA KSIĄŻKI "MILION ODSŁON TASH"

Cześć ;)
Rzadko kiedy tu bywam, ale postaram się to zmienić, ponieważ zauważyłam, że wybiło mi 100 obserwatorów, za co wszystkim bardzo dziękuję. Dziś przychodzę do Was z recenzją książki Kathryn Ormsbee „MILION ODŁON TASH”. Powiem szczerze, gdy dotarła do mnie przesyłka z książką – cieszyłam się jak dziecko! Czasami wskazane jest usiąść w fotelu z kawą, lekką i wciągającą powieścią, po tym jak przez większość czasu czytało się mocne i krwawe kryminały czy thrillery.



Książka zawiera w sobie dużo zapożyczeń z języka angielskiego takich jak: gif, fanart, Tumblr, hejter i mem. Powieść kierowana jest przede wszystkim do nastolatków, którzy takimi terminami posługują się na co dzień. Jednak zdaję sobie z tego sprawę, że nie dla wszystkich może być to chleb powszedni, dlatego postaram się objaśnić w skrócie te terminy.
GIF - animacja, ruchomy obrazek
MEM - rodzaj memu, rozpowszechniany i powielany przy użyciu aktualnie funkcjonujących technologii komunikowania w Internecie. Jest jednostką informacji, która replikuje się wyłącznie drogą internetową i przybiera formę obrazka, ale niezależnie od swej formy spełnia jeden warunek, a mianowicie: warunek popularności w sieci. (WIKIPEDIA)
FANART - twórczość artystyczna oparta na dziełach innych autorów. Oznacza inaczej twórczość fanów.
TUMBLR - platforma mikroblogowa. Pozwala użytkownikom tworzyć wpisy w kategoriach: tekst, obrazek, klip wideo, plik dźwiękowy, link, cytat, dialog.
HEJTER - określenie osoby która wyraża kłótliwe i agresywne komentarze w internecie.

„Utrzymana w duchu „Fangirl” powieść o internetowej sławie, vlogowaniu i życiu, który zna każdy nastolatek”. Taki cytat znajduje się na okładce książki „Milion odsłon Tash”
Taki napis widnieje na okładce książki. Co prawda nastolatką już nie jestem, ponieważ mam 26 lat i za niedługo stuknie mi 30-tka (!!!), ale jak dla mnie książka jest godna polecenia. Czytając powieść przypomniałam sobie, gdy jako nastolatka marzyłam o sławie (jaka nastolatka o tym nie marzy?) rangą Maffashion czy Jessica Mercedes. Zakładałam co rusz nowe blogi o tematyce modowej, ale mój słomiany zapał zawsze niweczył moje plany o byciu gwiazdą internetu.

Aby już nie zanudzać, przejdę do krótkiej recenzji.
Książka opowiada o grupie przyjaciół, którzy tworzą serial internetowy „Nieszczęśliwe rodziny” na podstawie powieści Tołstoja. Jest to współczesna adaptacja Anny Kareniny. Ich kanał na YouTube ma zaledwie 409 subskrypcji. Jednak z dnia na dzień liczba ta, rośnie w błyskawicznym tempie. Zaczynają powstawać fanarty, gify i hashtagi serialu. Gdyby jeszcze tego było mało „Nieszczęśliwe rodziny zostają nominowane do Złotej Tuby, czyli najważniejszej nagrody dla Vlogerów.

Narracja w książce jest pierwszoosobowa. Poznajemy świat z perspektywy głównej bohaterki Natashy Zelenki (Tash). Jest to siedemnastolatka z głową pełną pomysłów, która lubi mieć wszystko zaplanowane i zorganizowane. Ściany pokoju powyklejane są w plakatach i cytatach autorstwa jej jedynej i prawdziwej miłości jaką jest Lew Tołstoj. Jak każda nastolatka skrycie marzy o wielkiej sławie i milionach odsłon serialu „Nieszczęśliwe rodziny”, którego jest reżyserem. Tash, jak każda nastolatka posiada swoje problemy. Jest dziewczyną aseksualną – pragnie umawiać się z chłopakami, ale nie jest w stanie z nimi uprawiać seksu, wciąż martwi ją pogłębiająca się przepaść pomiędzy nią a jej siostrą Claudie, wymarzone studia stają się tylko zwykłą mrzonką, a do tego rodzicie oświadczają, że spodziewają się trzeciego dziecka ! Jak Tash poradzi sobie z napływającymi problemami, gdzie w organizmie szaleje burza hormonów?  Czy małoistotne rzeczy, mogą nieść ze sobą poważne skutki? Chwilami do bohaterki można stracić cierpliwość, ponieważ wychodzi z niej „egoistyczna świnia”, ale wiecie co? wybaczam jej! Sama kiedyś przecież byłam nastolatką i wiem jak to jest, gdy mając swoje marzenia starsi podcinają Ci skrzydła.

Książka opowiada o historii nastolatków, a wiadomo, że każdy nastolatek ma swoje problemy i tak jest w tej książce. Każdy członek grupy zmaga się ze swoimi problemami – choroba ojca, biseksualizm i inne. Z czasem dochodzi sława serialu jak i samych bohaterów. Z dnia na dzień rośnie liczba wyświetleń, fani zaczynają umieszczać pozytywne komentarze i memy. Wraz ze wzrostem odsłon rośnie też liczba negatywnych komentarzy zamieszczanych przez hejterów. Jak przyjaciele przymną krytykę? Czy grupa przyjaciół dla sławy będzie w stanie zaprzepaścić prawdziwą przyjaźń i miłość swojego życia? Jak potoczą się losy bohaterów? Wszystkiego dowiecie się czytając książkę „MILION ODSŁON TASH”

Tak więc zbliżam się do końca. Fabuła powieści jest świetna i przyjemnie się ją czyta. Od pierwszych stron nie mogłam się oderwać, tym bardziej, że jest napisana łatwym i przystępnym językiem. Czytałam ją nawet na budowie (haha).

Książka uczy iż sława to nie wszystko, że w życiu liczy się coś więcej niż tylko ilość „lajków” czy liczba obserwujących. Moim zdaniem ta powieść może być lekcją dla nie jednego nastolatka. Jeśli masz dziecko warto zachęcić go do przeczytania tej książki a później odbyć z nim poważną rozmowę.


OCENA dla młodzieżóki 5/5

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz